Prof. Jan Kreft

Wydział Zarządzania i Ekonomii, Politechnika Gdańska

Prof. dr hab. Jan Kreft, Politechnika Gdańska – Uczelnie Fahrenheita, Wydział Zarządzania i Ekonomii. Autor kilkunastu książek, w tym: Władza algorytmów – u źródeł potęgi Google i Facebooka, Za fasadą społeczności – zarządzanie nowymi mediami i Koniec dziennikarstwa, jakie znamy. Agregacja w mediach. Wieloletni dziennikarz i korespondent zagraniczny, autor ponad tysiąca publikacji w mediach polskich i zagranicznych, menedżer zarządzający firmami mediów i nowych technologii.

ABSTRAKT

Władza algorytmów platform – u źródeł potęgi Google i Facebooka

Żyjemy w czasach algokracji, kulturze algorytmów. W ekosystemie redefiniowania znaczeń i „deformowania rzeczywistości”, środowisku obsesji pomiarów każdego aspektu życia – od edukacji po naukę, filantropię, przyjaźń, miłość i nienawiść – z nadrzędną wiarą, że można naprawiać świat tworząc jeszcze lepszy algorytm w post – leibnitzowskim uniwersum.

To czas solucjonizmu, misjonarzy nowych technologii kształtujących fasady społeczności, czas świeckich religii i służebnej antykonkurencyjności platform.

To czas dominacji mitologii bohaterów i ich organizacji utkanej z narracji o nowych technologiach, „kulturze wielkich idei” i kultu sukcesu oraz porażki – wszystko w aureoli narracji o rozwoju w służbie ludzkości.

Służebne dla tych racji i celów społeczne algorytmy wpływają na społeczny dobrostan, mogą kształtować formacje społeczne, oddziaływać kulturowo i bezpośrednio wpływać na indywidualne życie. Są częścią dynamicznego przepływu symboli, nowego świata, w którym ludzki udział w przekazywaniu informacji i pozyskiwaniu wiedzy ma być już niezbędny.